Hírek

A társasházak tűzvédelme a lakóközösség érdeke!

Egy több lakásos társasházban a lakók nemcsak magukért és a családjukért felelősek, hanem egymásért is. A határok meghúzása, a szabályok lefektetése mind elősegíti, hogy a ház biztonságos legyen, akár hívatlan látogatók távol tartásáról van szó, akár a társasház tűzvédelméről.

társasházak tűzvédelmével járó feladatok és kötelezettségek megfogalmazását mindenképpen szakemberre kell bízni, aki már rendelkezik tapasztalattal és rutinnal a témában. Az aktuális rendelkezéseket és a ház jellemzőit is figyelembe véve, hosszú távon működőképes szabályokat és előírásokat kell megfogalmazni a társasházak tűzvédelme érdekében.

A megelőzés nagy hangsúlyt kap, ha a társasházak tűzvédelméről van szó, de természetesen a mentésre is ugyanúgy fel kell készülni. Mindenekelőtt szükség van egy olyan menekülési tervre, ami segíti az épület gyors kiürítését vészhelyzet esetén, valamint a tűzmegelőzés és tűzvédelem fenntartásához szükséges feladatok és tevékenységek kijelölése szintén fontos feladat.

A lakóknak és a társasház fenntartójának, illetve tulajdonosának is be kell tartania ezeket a szabályokat, máskülönben felesleges kockázatot idéznek elő és nehezítik az esetleges mentést. Ügyelni kell a rendszeres felülvizsgálatra, a berendezések karbantartására, a megfelelő tűzvédelmi eszközök beszerzésére és kihelyezésére, arra, hogy a menekülési útvonalakat ne torlaszolja el semmi, valamint fontos a lakók megfelelő tájékoztatása. Ezeknek a feladatoknak a kivitelezéséhez tájékozott, hozzáértő és lelkiismeretes szakemberek közreműködésére van szükség. A szabályzatok és tervek kidolgozása, az ellenőrzés is ide tartozik.

Forduljon hozzánk bizalommal, és vegye igénybe a szolgáltatásainkat társasházak tűzvédelmével kapcsolatban! Vállalkozásunk kedvező ár-érték arányban végez tűzvédelemmel és a munkavédelemmel kapcsolatos tevékenységeket, ezáltal megbízható szakmai szolgáltatást biztosítunk ügyfeleinek. Amennyiben felkeltettük érdeklődését, kérjen árajánlatot weboldalunkon közzétett elérhetőségeink bármelyikén társasházak tűzvédelméhez!

Egy közös képviselő legfontosabb tűzvédelmi kötelességei

 Társasház megfelelő tűzvédelme a lakók közös érdeke, és egyúttal a társasház kezelőjének felelőssége is! A ház tűzvédelmi kötelezettségeinek teljesítésért a ház kezelésével megbízott személy (pl. közös képviselő, intézőbizottság elnöke) vagy szervezet felelős.

  1. Kidolgoztatja a Társasház épületének tűzvédelmi használati szabályait (ez a ház helyi Tűzvédelmi Házirendje), a lakók és bérlők riasztásának módozatait menekülési tervét (ez a Tűzriadó Terv),
  2. A felszerelt tűzvédelmi eszközök (pl. tűzoltó készülék, tűzjelző, hő- és füstelvezető rendszer) ellenőrzéseit Tűzvédelmi Üzemeltetési Naplóban a felülvizsgálatot végző szakemberrel dokumentáltatja.
  3. Minden tűzvédelmi dokumentációt a Társasház többi hivatalos irataival együtt gyűjtőzi, 1 példányát a Társasházban tárolja.
  4. A tűzvédelmi szabályokat a lakókkal, bérlőkkel megismerteti, betartásukat ellenőrzi.
  5. Felhívja a Társasházban működő vállalkozások vezetőinek figyelmét, hogy a Társasház lakóinak tűzbiztonsága érdekében kötelesek a számukra előírt tűzvédelmi feltételeket biztosítani, követelményeket betartani.
  6. Gondoskodik a ház tűzvédelmi eszközeinek beszerzéséről, rendszeres, szakember általi ellenőrzéséről:
    A készenlétben tartott tűzoltó készülékek, beépített tűzvédelmi berendezések (tűzjelző, hő- és füstelvezető, fali tűzcsap, száraz tűzivíz-vezeték rendszer, szellőző berendezés, tűz- vagy füstgátló ajtók stb.) jogszbályban előírt rendszerességű felülvizsgálata, karbantartása. A Tűzvédelmi Üzemeltetési Naplóban rögzített esetleges hibákat kijavíttatja, a hiányosságokat pótolja.
  7. Biztosítja és rendszeresen ellenőrzi a házban a menekülést segítő utánvilágító táblákat, tájékoztató feliratokat, a közlekedési (menekülési) útvonalak szabadon tartását.

A természeti zavarok által érintett EU erdők

Az EU erdőit és faanyag forrását érintő fontos fejlemény az éghajlatváltozás által súlyosbított természetes zavarok, például szélviharok és rovarok növekvő száma.

Ezekben az esetekben gyakran megmentik a fát [egészségügyi termelés: összesen és országonkénti grafikonok a 39. oldaltól, egyes országoknál ijesztően magas az arány az utóbbi években], ami az utóbbi években az elsődleges fás biomassza piaci kínálatának ideiglenes növekedéséhez vezetett.

“A természeti zavarok általában nagyon rövid idő alatt jelentős mennyiségű fát kényszerítenek a piacra, ami csökkentheti a fa árát, és az energifa [tűzifa] felé tolhatja a fa-biomassza áramlását” – magyarázza a KKK fő kutatója, Gediminas Jasinevičius.

A KKK jelentése szerint a természeti zavarok miatt kitermelt fa mennyisége 2018-ban csak a 17 vizsgált tagállamban meghaladta a 100 millió m3-t (a teljes fakitermelés 22,8%-a).

Forrás: medosz.hu

A fa biomasszából származó energia környezeti fenntarthatósága

Egy új EU KKK-jelentés a fás biomassza energiatermeléshez való felhasználásáról az EU-ban megmutatja: a bioenergia fenntarthatósága továbbra is összetett kérdés, nincs egyetlen válasz mindenkinek, a nyertes-nyertes és a vesztes-vesztes erdőgazdálkodási módok is léteznek az éghajlat és a biológiai sokféleség szempontjából.

(EU KKK = EU Közös Kutató Központ, tehát EU JRC = EU Joint Research Centre.) [Szerk.: Előre elnézést kérek, az a gyanúm, hogy e jelentés készítői felfedezték a spanyolviaszt, tehát a fa energia célú felhasználásával kapcsolatban azt, hogy a teljes folyamatra statisztikából országos, pláne EU szinten lehetetlen tökéletesen záró, pontos anyagmérleget összehozni. Persze lehet hogy nincs igazam ezen örök problémát illetően. Ugyanakkor kiválóan divatos modern angol kifejezések gyűjthetők és tanulhatók a jelentésből. A 182 oldalas angol nyelvű jelentést a hasonló témával foglalkozóknak mégis érdemes lehet alaposan tanulmányozni. Aranybánya: sok érdekes jelenségre mutat rá és igen jól fejlett a módszertani eszköztára.]

A bioenergia szoros kapcsolatban van a 21. század két fő környezeti válságával a biodiverzitással és az éghajlati veszélyhelyzettel.

Az erdei bioenergia mindkét válságra megoldást nyújthat, de csak akkor, ha a biomasszát fenntarthatóan termelik és hatékonyan használják fel.

A fás biomassza felhasználása energiatermeléshez az EU-ban című jelentésben (182 oldal, pdf, angol), amelyet a Biodiverzitás 2030-ig Stratégia égisze alatt írtak, a KKK tudósai elemzik az EU-ban bioenergiához felhasznált fás biomassza forrásait és trendjeit, valamint a fenntarthatósági utakat.

A bioenergiát szolgáló faanyag források számszerűsítése

Ebben a jelentésben a KKK szakértői rekonstruálták a fás biomassza áramlását az EU-ban, kiemelve a fa felhasználás belső kapcsolatait és körforgását az EU erdő-alapú ágazatán belül.

A JRC szakemberei kiemelik, hogy a jelentett adatok szerint a fatermékek gyártására és energiatermelésre felhasznált fa-biomassza mennyisége meghaladja a jelentett adatok szerinti források teljes mennyiségét.

A KKK elemzése arra a következtetésre jutott, hogy a fa-biomassza bejelentett felhasználása és jelentett forrásai között ez a különbség – amely az EU-ban 2015-ben a jelentett összes forrás körülbelül 20%-át teszi ki – szinte teljes egészében az energiafelhasználásnak tulajdonítható.

A jelentés szerint a faalapú bioenergia-termelés 49% -a másodlagos fás biomasszán alapul, mint például az erdőalapú ipar melléktermékei és a visszanyert, fogyasztásból újra-hasznosított fa, 20%-a fatörzs [erdei hengeresfa], beleértve a sarjerdők* fáját is, 17%-a koronából* és ágakból származik, és 14%-a ismeretlen eredetű.

[* Szerk.: Az erdeti szó: coppice forests. A coppicing a Wikipédia szerint a sarjaztatásos erdőgazdálkodás. Alaposan értelmezni kellene a teljes tanulmány eme részét, lehet, hogy amire a szerzők gondoltak az valójában a dél-európai bokor-erdőket, esetleg a nem erdőnek számító fásításokat jelenti. A korona, azaz facsúcs és ág anyag meg lehet hogy a faizás, a fakitermelés utáni apadék lakossági gyűjtése, azaz lényegében a hazai vékony-tűzifa jellegű anyag. Minden esetre meglepő, hogy EU összesenben a szerzők a normál erdei tűzifára csak az összes energiának használt fa 20%-át hozták ki.]

Forrás: medosz.hu

5+1 Tipp-Hogyan nyisd meg saját kozmetikád?

Szerencsés aki végre saját üzletet nyithat, de ha nem tudja, hol is kezdjen hozzá, néhány tipp:

  1. Számoljunk! Minden sikeres vállalkozás alapja egy üzleti terv ami alapján látjuk a várható kiadásokat (ami a kezdeteknél valószínűleg megterhelőbb), illetve próbáljuk felmérni a várható bevételeinket. Érdemes számba venni azokat a kiadásokat is amit a tűz- és munkavédelmi megfelelés megkíván.
  2. Válasszunk üzlethelyiséget! Mérjük fel olyan szemmel, a tűz- és munkavédelmi szempontok is érvényesüljenek (érdemes már ebben a szakaszban szakemberrel egyeztetni). Tájékozódjunk milyen feltételeknek kell eleget tennünk ahhoz, hogy megkapjuk a működéshez szükséges engedélyeket!
  3. A szépségiparban új üzlet nyitásánál egyeztetnünk kell a területileg illetékes Népegészségügyi Osztállyal. Rögtön érdeklődjünk a helyi önkormányzatnál is, mert bizonyos átalakításokat vagy tevékenységeket szintén engedélyeztetni kell. Az önkormányzat adhat releváns tájékoztatást azokról a szabályokról is, amelyek be nem tartása esetén büntetés jár. (Pl. a homlokzaton elhelyezendő reklám, légkondicionáló berendezés kihelyezése)
  4. Amennyiben az üzlethelyiségünk társasházban van a Közösképviselő szintén sok dologban lehet a segítségünkre: mely dolgokhoz kell a társasház beleegyezése (átalakítási munkák, profilváltás, stb.) és információt kaphatsz az épület és a közművek állapotáról is.
  5. Szükséges lehet a területileg illetéke Katasztrófavédelmi Kirendeltséggel is konzultálni, ha komolyabb átalakítást tervezünk.

+1 Inkább a szakmai fejlődésedbe fektetnéd ezt a sok időt és energiát? Kérd segítségünket és garantált lesz üzleted megfelelősége!

Óvodák, iskolák, oktatási intézmények munkavédelme

A nevelési-oktatási intézmények számára a munkavédelmi törvény és végrehajtási rendeletek a következő munkavédelmi kötelezettségeket írják elő:

I. Az intézmény munkavédelmi dokumentumainak elkészíttetése munkavédelmi szakemberrel, melyet a hatályos jogszabályoknak megfelelően, évenkénti kell aktualizálni.

A szükséges munkavédelmi dokumentumok:

  1. megelőzési stratégia, szabályzat,
  2. kockázatértékelés,
  3. kémiai kockázatbecslés,
  4. egyéni védőeszközzel történő ellátás rendje,
  5. a munkát végzők számára az orvosi vizsgálok rendje.
II. A cég számára munkát végzők munkavédelmi oktatásának biztosítása:
  1. szakember által készített, aktualizált tananyag (a cégünk által készített tananyag tartalmazza az adott munkahelyen valószínűsíthető balesetek sérültjeinek elsősegély-nyújtásához nélkülözhetetlen ismereteket is)  ,
  2. az oktatás megtartása, hitelesítése (végezheti az intézményvezető vagy megbízottja).
III. A biztonságos munkavégzés egyéb feltételeinek biztosítása:
  1. munkavédelmi üzembe helyezések,
  2. biztonságtechnikai felülvizsgálatok,
  3. villamos berendezések, kéziszerszámok, egyéb technikai eszközök ellenőrzései.
IV. Munkabalesetek kivizsgálása.
2013. január 1-jétől új munkabaleseti jegyzőkönyv van érvényben!

A biztonságos munkavégzés feltételeinek meglétét, az előírások betartását folyamatosan ellenőrizni kell!


Az 1993. évi XCIII. munkavédelmi törvényben (Mvt) előírt kötelezettségek minden szervezett munkavégzésre vonatkoznakfüggetlenül a munkát végzők létszámától, az intézmény szervezeti vagy tulajdoni formájától (Mvt. 9. §).

A törvényben előírt, fent felsorolt dokumentációk meglétét, az oktatás megtartását és a szabályok betartását a Munkavédelmi Felügyelőség ellenőrzi. Szabálytalanság vagy hiányosság esetén a céget bírság megfizetésére kötelezik. (273/2011. (XII. 20.) Korm. rendelet a munkavédelmi bírság mértékére és kiszabására vonatkozó részletes szabályokról).

Fodrász üzlet nyitás feltételei 2021

Induló vállalkozás, kezdő vállalkozás esetében is ellenőrizheti a hatóság a munkavédelmi szabályok, tűzvédelmi előírások betartását. Rendelkezünk-e a megfelelő dokumentációkkal? Megfelelő-e az üzlethelyiség kialakítása?

Milyen teendői vannak egy induló vállalkozásnak, fodrászatnak, fodrász üzletnek?

  1. A kockázatértékelés: a tevékenység megkezdése előtt,azt követően indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni az Mvt. 54. § (3) bekezdése szerint.
  2. Munkavédelmi oktatás, tűzvédelmi oktatás. Az  oktatást csak szakember által összeállított oktatási tematika alapján lehet megtartani .
  3. Milyen tűzvédelmi teendői lehetnek egy induló vállalkozásnak? Tűzvédelmi oktatás, tűzoltó készülék elhelyezése, dokumentációk elkészíttetése, létesítési szabályok betartása, a különböző felülvizsgálatok és az üzemben tartás szabályainak betartása.
  4. Orvosi alkalmassági vizsgálatok rendjének meghatározása.
  5. Egyéni védőeszköz juttatás rendje, egyéni védőeszköz szabályzat. A munkáltatónak írásban kell meghatároznia a szükséges egyéni védőeszközök listáját, viselésének, juttatásának a rendjét.

Segítünk a szükséges dokumentációk meghatározásában és elkészítésében.

Biztonsági rácsok a lépcsőházban

tuzolto

A lakásajtóra szerelt, valamint az adott folyosószakaszt lezáró vagyonvédelmi rácsok elhelyezésének megvannak a tűzvédelmi kikötései. Pl.: nyitott állapotban nem akadályozhatják mások menekülését, nem torlaszolhatják el a tűzvédelmi berendezéseket, illetve vezérlőit.

Fontos, hogy minden érintett személy ki tudja ezeket nyitni, hozzáférése biztosított legyen. Amennyiben nem közvetlenül lakásajtóra van felszerelve a szerkezet, akkor a közös képviselő számára is biztosítani kell a hozzáférést.

A rácsok ugyan a betöréses lopások ellen védelmet nyújthatnak, viszont lassítják a menekülést és egyben a tűzoltók beavatkozási idejét is megnövelik, hátráltatják munkájukat. Fontos, hogy egy folyosószakasz lezárásával az nem válik a lakása részévé, ugyanúgy menekülési útvonalnak minősül, így tilos a területre pakolni, tárolóhelyiségként használni. A vagyonvédelmi, illetve tűzvédelmi szempontból is előnyösebb a korszerű biztonsági bejárati ajtók alkalmazása.

Ételminta eltételére vonatkozó előírások

1. Közétkeztetésben, valamint rendezvényi étkeztetés során napi 29 adag fölött valamennyi ételféleségből külön legalább 100 gramm ételmintát, a 3. pont szerinti tárolóedénybe csomagolva, 72 órán át 0 és +5 °C közötti hőmérsékletű hűtőtérben meg kell őrizni.
2. Az ételmintát a tálalás vagy étkeztetés végén kell tárolóedénybe vagy csomagolásba helyezni.


3. Ételmintához olyan tiszta, mikrobiológiai és kémiai szempontból megfelelő tárolóedény vagy csomagolás használható, amely nem okozhatja az ételminta szennyeződését, és a tárolás során biztosítja az ételminta szennyeződéstől való védelmét.
4. A tárolóedényt vagy a csomagolást úgy kell lezárni és jelölni, hogy annak tartalma a zárás és a csomagolás látható megsértése nélkül ne legyen manipulálható.
5. Az ételminta jelölése tartalmazza az étel megnevezését, a mintavevő személy nevét és a mintavétel időpontját óra, perc pontossággal.
6. A főzőkonyhával azonos telephelyen belüli tálalókonyhán nem szükséges külön ételmintát eltenni.
7. Más élelmiszer-vállalkozótól, illetve telephelyről származó, a végső fogyasztónak eredeti csomagolásban kiadott termékek ételmintája a termék nevének, előállítójának vagy forgalmazójának, és a minőség-megőrzési vagy fogyaszthatósági ideje lejárati napjának és – amennyiben van – tételazonosító jelölésének rögzítésével helyettesíthető.
8. Tilos az ételmintán bármilyen utólagos kezelést végezni, amely a mikrobaszámot vagy a minta összetételét megváltoztathatja.