Az Európai Unió munkahelyi biztonság és egészségvédelmi kormányügynöksége (EU-OSHA) iránymutatásokat fogalmazott meg, hogy segítséget nyújtsanak a munkáltatók és a munkavállalók biztonságának és egészségének megőrzésében egy olyan munkakörnyezetben, amely jelentősen megváltozott a COVID19-világjárvány miatt.
A munka világára súlyos hatással van a válság, így a társadalom valamennyi szegmensének – közöttük a vállalkozásoknak, a munkáltatóknak és a szociális partnereknek – ki kell venniük a részüket a munkavállalók, a családjuk és a társadalom egésze védelméből.
Kockázatértékelés és megfelelő intézkedések
- A Covid19-nek való kitettség minimalizálása
Értékelni kell a kockázatokat, és ellenőrző intézkedéseket kell bevezetni, melyek megszüntetik a kockázatot. Ha ez nem lehetséges, minimalizálják a munkavállalók kitettségét. Kezdje kollektív intézkedésekkel, és szükség esetén egészítse ki azokat egyedi intézkedésekkel, például egyéni védőeszközökkel. - A munka újrakezdése a bezárási időszakot követően
Ha munkahelye a Covid19-hez kapcsolódó okok miatt bizonyos időre bezárt, készítsen olyan tervet a munka újrakezdésére, amely figyelembe veszi az egészségvédelmet és a biztonságot.- Aktualizálja kockázatértékelését.
- Alakítsa át a munkahely elrendezését és a munkaszervezést úgy, hogy csökkenjen a Covid19 terjedésének esélye.
- Foglalkozás-egészségügyi szolgálattal vitassák meg közösen a tervet.
- Fordítson különös figyelmet a magas kockázati csoportba tartozó munkavállalókra (idősebb személyek és a krónikus betegségben szenvedők, valamint a várandós munkavállalók).
- Vegye fontolóra azon munkavállalók támogatását, akik szorongástól vagy stressztől szenvedhetnek.
- Azoknak a munkavállalóknak, akik visszatérnek a munkahelyre, nagy valószínűséggel aggályaik lehetnek, különösen a fertőzésveszéllyel kapcsolatban. Ezek az aggodalmak akár stresszhez vagy mentális egészségügyi problémákhoz is vezethetnek. Lássa el a munkavállalókat információkkal a támogatás és tanácsadás nyilvánosan elérhető forrásairól.
- A munkavállalókat aggaszthatja a munkahelyi megfertőződés fokozott veszélye, és előfordulhat, hogy nem akarnak visszatérni. Fontos, hogy megértsük az aggályaikat.

- A távollétek magas arányának kezelése
Előfordulhat, hogy számos munkavállalója kiesik a munkából a Covid19 miatt.- Bár a rendelkezésre álló munkavállalóknak rugalmasnak kell lenniük, fontos, hogy ne kerüljenek olyan helyzetbe, amely veszélyezteti az egészségüket vagy a biztonságukat. A lehető legkevesebb többletmunkát hárítsa rájuk.
- Mérlegelje, hogy a személyzetnek szüksége van-e további képzésre és támogatásra, és biztosítsa, hogy minden munkavállaló képes legyen ellátni a számára kijelölt feladatot.
- Képezze át a rendelkezésre álló munkavállalókat az alapvető funkciók ellátására, hogy a munkahely akkor is működhessen, ha fontos szerepet betöltő munkavállalók hiányoznak.
- Ha ideiglenes személyzetet alkalmaz, fontos tájékoztatni őket a munkahelyi kockázatokról, és szükség esetén képzést biztosítani számukra.
- Az otthonról dolgozó munkavállalók kezelése
A munkavállalókat a legtöbb tagállamban meghozott intézkedések keretében arra kötelezik, hogy dolgozzanak otthonról. Sok munkavállaló most először végez távmunkát, és a munkakörnyezetük valószínűleg sok szempontból kevésbé jól felszerelt, mint a munkahelyük.
Az alábbi javaslatokkal minimalizálhatók a kockázatok az otthoni munkavégzésnél:- Végezzen kockázatértékelést a távmunkát végző személyekkel.
- Engedélyezze a munkavállalóknak, hogy ideiglenesen hazavigyék magukkal azokat a felszereléseket, amelyeket a munkahelyen használnak.
- Nyújtson iránymutatást a megfelelő otthoni munkaállomás kialakításáról.
- Ösztönözze a munkavállalókat arra, hogy rendszeresen szünetet tartsanak, felálljanak, megmozgassák a tagjaikat, és kinyújtózzanak.
- Nyújtson támogatást a távmunkát végzők számára az informatikai berendezések és szoftverek használatában.
- Biztosítsa, hogy megfelelő legyen a kommunikáció, az otthonról dolgozókhoz is eljussanak az információk (online csevegések vagy „virtuális kávézások”).
- Ne becsülje alá annak kockázatát, hogy a munkavállalók elszigetelve és nyomás alatt érzik magukat, ami támogatás hiányában mentális egészségügyi problémákhoz vezethet.
- A dolgozók különböző élethelyzetei miatt a vezetőknek rugalmasan kell hozzáállniuk a munkaidőhöz és a személyzet termelékenységéhez, és tudatosítaniuk kell a munkavállalókban, hogy megértik őket és alkalmazkodnak a helyzethez.
- Segítse a munkavállalókat a munka és a szabadidő közötti egészséges határvonalak meghúzásában azáltal, hogy egyértelműen közli, mikor kell dolgozniuk és rendelkezésre állniuk.
Forrás: EU-Osha